Latgolys symtgadis kongresa eiszinis

Sestdiena, 29. aprīlis, 2017
Latgolys symtgadis kongresam tik tod ir jāga, ka latgalīšu volūda pasaruoda školuos i jaunīši tū suoc pīzeit par sovu.

Juosuoc ar tū pošu teikumu, ar kū īprīškejuos dīnys ziņa, partū ka nu 260 kongresam registrātajim klauseituojim, tik 30 uzdūt sovu vaicuojumu kongresam i sev, bet nu tim leluokuo daļa ir par volūdys vuiciešonu školā, ari tuos statusu i lītuojuma sferu paplašynuošonu:

Pīvadumam:

Kāpēc PII un skolās skolotāji, skolas administrācija ārpusklases pasākumos (ārpus mācību stundām ) nerunā arī latgaliešu valodā?

Kāpēc Latgales reģiona skolās skolotāju skolas administrācijas darba attiecību līgumā nevarētu iestrādāt un pievienot papildus punktu par pienākumu veikt latgaliešu valodas lietošanu, popularizēšanu skolās,sabiedriskajā dzīvē, lai dotu iespēju valodu saglabāt un attīstīt?Tas dotu oficiāli apstiprinātu pamatu darboties tiem mācību spēkiem, kas patiesi grib un uzskata, ka latgaliešiem ir jārūpējas un jādara viss, lai bērni, jaunieši runātu arī latgaliešu valodā.
PII bērniem divas reizes nedēļā jābūt latgaliešu sarunvalodas nodarbības. Tēmas: pasaku, stāstu klausīšanās,rotaļas,savstarpējās sarunas u.c.
Skolās mājturības un muzikālās nodarbības jānotiek latgaliešu valodā pēc spēkā esošās programmas.

Kāda ir latgaliešu valodas loma kultūrā un medijos Latvijas kontekstā?

Cik reāli būtu iespējams, ka arī citos Latvijā izdotajos zinātniskajos rakstu krājumos būtu iesniedzami raksti latgaliešu rakstu valodā, parādot abu rakstu tradīciju līdzvērtīgu funkcionēšanu zinātnē? 2) Cik reāli būtu iespējams, ka jaunajos mācību materiālos tiktu iekļauti arī daiļliteratūras piemēri, populārzinātnisku/ zinātnisku rakstu fragmenti latgaliešu rakstu valodā, tos "nepārceļot" latviešu literārajā valodā, un tie taptu izmantoti (piem., ar CLIL metodi) ne tikai Latgalē novadmācībai?

Par kū Latgolys viesturi i volūdys pamatus navuica vysā Latvejā? Ka navuica, tod i nav kū breineitīs, ka uorpus Latgolys i daža pošā Latgolā cylvākim ir ļūti virspusiejis i stereotipiskys zynuošonys.

Kaidim ir jōbyut nōkomajim sūļim likumdūšonā un īvīšonys algoritmam, lai latgaļu volūdys statuss nu (plyka) panteņa volūdys lykumā palyktu par dzeivē (izgleiteiba, kultura, mediji, vītu vōrdi uz kartis i dobā, lītišķī dokumenti, tauteiba pasē, uzvōrdu raksteiba) reali funkcionejūšu principu?

Školuos nav latgalīšu volūdys minimalā apjūmā, vaļsts izgleiteibys programma nanūdrūšynoj. Kurai Latgolys pošvaļdeibu organizacejai voi institucejai (ite mes narunojam par sabīdriskom organizacejom, bet vālātom / īcaltom Latgolys reģionu puorstuovūšom organizacejom) par itū juotur ryupe i juorunoj ar IZM?

Kāpēc vysur nav nūvoda muoceibas?



Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija © Atbrīvošanas aleja 115, Rēzekne, Latvija. Tālrunis: 28325368; RTA privātuma paziņojums.